Om mig

Mitt foto
Det blotas fortfarande till Oden, Freja och Tomten i Sverige. Tomten får gröt till jul och Freja firas vid midsommar. Den forna seden, asatron, har överlevt in i det moderna samhället och återupptäcks av nya generationer hedningar. Bra böcker om hedendom och asatro har länge saknats och därför ger Mimers Källas Förlag ut hednisk litteratur. I “Ord om Sed – Hedniska betraktelser vid dagens början” har vi samlat hedniska betraktelser från livsåskådningsprogrammet “Vid dagens början i Sveriges radios P1. I "På gudarnas stigar" talar makterna till oss via poeten och musikern Johan Sandström.

fredag 10 september 2010

Läsarreaktion

Ser man på! En läsare har gjort sig besväret att dela med sig av vad hon/han tycker om Ord om sed och skrivit en recension på Bokus nätbokhandel. Det är mycket kul att höra vad läsarna tycker om boken.

http://www.bokus.com/bok/9789197882903/ord-om-sed-hedniska-betraktelser-vid-dagens-borjan/

VAD TYCKER DU?

Dela gärna med dig av din läsupplevelse här i bloggen eller på Facebook eller på nätbokhandlarnas recensionssidor! Eller varför inte på flera ställen!?

http://www.facebook.com/ordomsed

2 kommentarer:

  1. Enda boken om svensk hedendom *****
    2010-06-29 Mons Olympos
    Ord om sed ger en unik inblick i hedendomen i dagens Sverige. Jag vet ingen annan bok där hedningarna själv får komma till tals och beskriva sin tro - oftast är det forskare/tyckare som skriver OM dagens hedningar. De korta texterna i boken har tidigare sänts i Sveriges radio och är tänkvärda betraktelser över naturen och makterna. Dagens hedendom är en mix av folktro och myter från nordisk mytologi och det är en aha-upplevelse att läsa om egentligen vilken modern trosåskådning det är. Religionen går under namnet "forn sed" eller "asatro", men det handlar egentligen om en universiell naturreligion som högtidlighåller årets skiftningar. Mycket intelligent och bra skrivit. Ett måste för den som är intresserad av andlighet.
    http://www.bokus.com/bok/9789197882903/ord-om-sed-hedniska-betraktelser-vid-dagens-borjan/

    SvaraRadera
  2. Jag har bara hunnit skumma igenom denna bok, och läst några få kapitel. Egentligen vill jag inte uttala mig om boken förrän jag läst hela – men ett kapitel har inspirerat mig mycket och jag undrar vad som händer när jag läst hela boken (har ej lyssnat på radioprogrammet) så jag kan inte hålla tyst. Nya insikter och åsikter kanske kommer då jag läst alla ord minst 1 gång ;)

    "Att leva i sed" var första kapitlet jag bara slog upp och läste. En viktig vikt i boken är skillnaden mellan att leva i sed och dyrka en gud på avstånd - något jag alltid tyckt varit viktigt. När jag började kalla mig själv för häxa (när jag var 11 år gammal – idag är jag 24), var det inte en gud som jag dyrkade som gjorde mig till häxa, utan min livsstil och aktning för naturen.

    Boken är inspirerande. Den är min "bibel" nu ;) Jag känner att det är en bok jag kommer läsa ut ganska fort när jag väl sätter fart, men ha framme vid mitt altare och jag kommer öppna den ofta och läsa en bit då och då, just för inspiration. Den är så liten och smidig att ta med ut i skogen och sitta och läsa ur.
    Den gav många svar (det lilla jag läst), på enkla saker (och svåra), en bekräftelse på att fler tänker som jag. Jag är inte så ensam ;) men den lämnar även mycket utrymme till läsaren. Vilket jag gillar, inget "så här är det vare sig du vill eller inte!" (typisk Bibel anda). Den var inte dyr, så jag vill tipsa alla om att köpa den, fornsedare eller ej - alla kan läsa och förstå våran sed bättre. För att förstå vad asatro är och innebär.

    Med vänlig hälsning
    Korpöga

    SvaraRadera